Supermarkt Picnic had geen lookalike van
Max Verstappen mogen gebruiken in een van haar commercials. De Formule
1-coureur had hiervoor geen toestemming gegeven. Picnic moet Verstappen daarom
een schadevergoeding betalen. De hoogte hiervan wordt later vastgesteld.
Twee keer snelle thuisbezorging
Picnic plaatste op 28 september vorig
jaar een filmpje op Facebook waarin een sterk op Verstappen lijkende acteur
voor het bedrijf boodschappen bij klanten thuis afleverde. Het bedrijf haakte
daarmee in op een reclamecampagne van supermarkt Jumbo, die de dag ervoor was gelanceerd.
Daarin speelde de echte Max Verstappen eveneens een thuisbezorger. Verstappen
had voor de commercial van Picnic geen toestemming gegeven. Bij de rechter
eiste hij dat het filmpje onrechtmatig zou worden verklaard en dat Picnic zou
worden veroordeeld tot het betalen van 350.000 euro.
Lookalike schendt portretrecht
In een eerdere procedure werd een
verzoek van Verstappen om voor dat bedrag beslag te leggen op de rekeningen van
Picnic nog afgewezen. In deze bodemprocedure stelt de rechter Verstappen nu wel
in het gelijk. Ten eerste oordeelt de rechter dat de commercial het
portretrecht van Verstappen schendt, ook al gaat het slechts om een lookalike.
De acteur vertoont alle karakteristieke kenmerken van het portret van
Verstappen: dezelfde pet, dezelfde raceoutfit, dezelfde haarkleur, hetzelfde
silhouet en hetzelfde postuur.
Commercieel belang
Ten tweede oordeelt de rechter dat het
belang van Verstappen om zich tegen het gebruik van zijn portret te verzetten
zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. Verstappen moet
zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële
activiteiten. Dat de commercial van Picnic duidelijk een parodie is op de
reclame van Jumbo verandert hier niets aan. Het blijft immers een commerciële
uiting die het portret van Verstappen ook commercieel exploiteert.
Vergoeding
Verstappen had geëist dat Picnic 350.000
euro zou betalen voor het inzetten van de lookalike. Die claim vindt de rechter
echter onvoldoende onderbouwd. De coureur en zijn management krijgen nu tot 18
oktober de tijd om de hoogte van de te betalen schadevergoeding te motiveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten