De
klacht
Klager stelt dat afzender alle
e-mailadressen van sportteams op de website van een sportbond heeft gekopieerd
en toegevoegd aan een mailinglijst die is gebruik om via e-mail een product aan
te prijzen. Ook klager heeft deze reclame per e-mail ontvangen. Afzender had
hiervoor geen toestemming.
De
reactie van afzender
Afzender is een startend bedrijf. Zij
heeft e-mailadressen die vrij toegankelijk op een website staan gebruikt voor
het verzenden van reclame via e-mail. Dat was de eerste mailing van afzender.
Afzender was niet op de hoogte van het feit dat haar handelwijze niet is
toegestaan en biedt excuses aan. Afzender beschouwt de zaak hiermee als
afgedaan.
Het
oordeel van de voorzitter
1)
Niet in geschil is dat afzender via internet e-mailadressen heeft
verzameld van geadresseerden met wie nog geen klantrelatie bestond. Vervolgens
heeft afzender aan deze geadresseerden reclame via e-mail verzonden zonder dat
zij daaraan voorafgaand van de geadresseerden hiervoor toestemming had
verkregen als bedoeld in artikel 1.3 van de Code reclame via e-mail 2012 (Code
e-mail). De voorzitter oordeelt om die reden dat afzender in strijd met dit
artikel heeft gehandeld.
2)
De voorzitter neemt nota van de mededeling van afzender dat zij betreurt
dat zij e-mailadressen heeft gebruikt voor een mailing zonder voorafgaande
toestemming. De voorzitter gaat ervan uit dat afzender niet opnieuw op een
dergelijke wijze e-mailadressen zal verzamelen en deze vervolgens zal gebruiken
om daaraan zonder voorafgaande toestemming reclame via e-mail te verzenden. Om
die reden zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in
artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College
van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.
De
beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande heeft
afzender in strijd met artikel 1.3 Code e-mail gehandeld.
Bron: reclamecode.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten