woensdag 3 februari 2016

RCC: commercial Fiber "synchroonzwemmen is saaie sport" niet i.s.m goede smaak


De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial van Fiber. Terwijl beelden worden getoond van vier synchroonzwemmers die op muziek in een zwembad zwemmen, staat boven in beeld een soort logo met de tekst “Saaie Sport”. De voice-over zegt vervolgens: “Bij Fiber Nederland kijk je sport die er wèl toe doet. Want daar krijg je een heel jaar lang gratis FOX Sports eredivisie (…)”. Er worden daarbij beelden getoond van (publiek bij) voetbalwedstrijden, en bovenin het beeld staat het logo van FOX Sports. De tweede voice-over zegt, voor zover hier van belang: “Laat je niet afschepen en stap over op Fiber (…), nu inclusief Fox Sports eredivisie (…)”.

De klacht
De commercial is beledigend voor de beoefenaars van de synchroonzwemsport. In de commercial wordt het synchroonzwemmen als saaie sport afgezet tegenover voetbal. De beleving van sport is voor iedereen anders en staat niet ter beoordeling van een televisiezendgemachtigde. Klager meent dat de uiting in strijd is met artikel 13 onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De naam van het synchroonzwemmen wordt aangetast en de zender laat zich kleinerend over deze tak van sport uit.

De beslissing van de voorzitter
De voorzitter heeft geoordeeld dat de klacht de Commissie geen aanleiding zal geven tot het doen van een aanbeveling. De voorzitter heeft daartoe overwogen, kort samengevat, dat hij er begrip voor heeft dat niet iedereen de in de commercial gehanteerde vorm van humor zal waarderen, terwijl de grap ook geen recht doet aan de sport van schoonzwemmen in het algemeen en de beoefenaren daarvan in het bijzonder. Dat gegeven is evenwel onvoldoende om de televisiecommercial in strijd te achten met de goede smaak en het fatsoen. Evenmin kan de uiting in strijd met artikel 13 aanhef en onder e NRC worden geacht, nu geen sprake is van vergelijkende reclame in de zin van deze Code, aldus de voorzitter.

Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter
Klager vat de beslissing van de voorzitter aldus samen, dat televisiereclame humor mag bevatten zelfs als deze kwetsend is voor vertegenwoordigers van/in de maatschappij. Klager meent dat wel sprake is van vergelijkende reclame, namelijk voor zenders met saaie sport versus zenders met minder saaie sport. Juist omdat de criteria goede smaak en fatsoen subjectief zijn, moet de reclamemaker zich objectief opstellen om zo discussies te vermijden. Klager handhaaft zijn bezwaar tegen de televisiereclame omdat deze strijdig is met de goede smaak en het fatsoen. Bovendien doet de reclame, zoals door de voorzitter wordt bevestigd, geen recht aan de synchroonsport en de beoefenaren daarvan.

Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat klagers bezwaar tegen de televisiecommercial aldus op dat klager de commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel kwetsend acht omdat naar zijn mening daarin de synchroonsport en de beoefenaren daarvan als saai worden afgeschilderd.
2. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen en/of kwetsend is als bedoeld in de artikelen 2 en 4 NRC stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Beoordeeld wordt of de uiting de grenzen te buiten gaat van hetgeen naar huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is. Met de voorzitter is de Commissie van oordeel dat deze grenzen door de televisiecommercial niet worden overschreden. De commercial is duidelijk humoristisch (bedoeld), ter aanprijzing van de door Fiber tijdelijk gratis aangeboden dienst FOX Sports eredivisie voetbal. Wel heeft de Commissie er begrip voor dat niet iedereen de commercial, waarin voetbal in tegenstelling tot de synchroonsport wordt neergezet als een sport die er toe doet, zal kunnen waarderen. Dit is echter onvoldoende om te oordelen dat de commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen en/of kwetsend is.
3. Van vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC is geen sprake, nu in de commercial niet duidelijk wordt gemaakt met welke concurrent van Fiber Nederland een vergelijking zou worden gemaakt.
4. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing
De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter en wijst de klacht af.
De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial van Fiber. Terwijl beelden worden getoond van vier synchroonzwemmers die op muziek in een zwembad zwemmen, staat boven in beeld een soort logo met de tekst “Saaie Sport”. De voice-over zegt vervolgens: “Bij Fiber Nederland kijk je sport die er wèl toe doet. Want daar krijg je een heel jaar lang gratis FOX Sports eredivisie (…)”. Er worden daarbij beelden getoond van (publiek bij) voetbalwedstrijden, en bovenin het beeld staat het logo van FOX Sports. De tweede voice-over zegt, voor zover hier van belang: “Laat je niet afschepen en stap over op Fiber (…), nu inclusief Fox Sports eredivisie (…)”.

De klacht
De commercial is beledigend voor de beoefenaars van de synchroonzwemsport. In de commercial wordt het synchroonzwemmen als saaie sport afgezet tegenover voetbal. De beleving van sport is voor iedereen anders en staat niet ter beoordeling van een televisiezendgemachtigde. Klager meent dat de uiting in strijd is met artikel 13 onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De naam van het synchroonzwemmen wordt aangetast en de zender laat zich kleinerend over deze tak van sport uit.

De beslissing van de voorzitter
De voorzitter heeft geoordeeld dat de klacht de Commissie geen aanleiding zal geven tot het doen van een aanbeveling. De voorzitter heeft daartoe overwogen, kort samengevat, dat hij er begrip voor heeft dat niet iedereen de in de commercial gehanteerde vorm van humor zal waarderen, terwijl de grap ook geen recht doet aan de sport van schoonzwemmen in het algemeen en de beoefenaren daarvan in het bijzonder. Dat gegeven is evenwel onvoldoende om de televisiecommercial in strijd te achten met de goede smaak en het fatsoen. Evenmin kan de uiting in strijd met artikel 13 aanhef en onder e NRC worden geacht, nu geen sprake is van vergelijkende reclame in de zin van deze Code, aldus de voorzitter.

Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter
Klager vat de beslissing van de voorzitter aldus samen, dat televisiereclame humor mag bevatten zelfs als deze kwetsend is voor vertegenwoordigers van/in de maatschappij. Klager meent dat wel sprake is van vergelijkende reclame, namelijk voor zenders met saaie sport versus zenders met minder saaie sport. Juist omdat de criteria goede smaak en fatsoen subjectief zijn, moet de reclamemaker zich objectief opstellen om zo discussies te vermijden. Klager handhaaft zijn bezwaar tegen de televisiereclame omdat deze strijdig is met de goede smaak en het fatsoen. Bovendien doet de reclame, zoals door de voorzitter wordt bevestigd, geen recht aan de synchroonsport en de beoefenaren daarvan.

 Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat klagers bezwaar tegen de televisiecommercial aldus op dat klager de commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel kwetsend acht omdat naar zijn mening daarin de synchroonsport en de beoefenaren daarvan als saai worden afgeschilderd.

2. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen en/of kwetsend is als bedoeld in de artikelen 2 en 4 NRC stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Beoordeeld wordt of de uiting de grenzen te buiten gaat van hetgeen naar huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is. Met de voorzitter is de Commissie van oordeel dat deze grenzen door de televisiecommercial niet worden overschreden. De commercial is duidelijk humoristisch (bedoeld), ter aanprijzing van de door Fiber tijdelijk gratis aangeboden dienst FOX Sports eredivisie voetbal. Wel heeft de Commissie er begrip voor dat niet iedereen de commercial, waarin voetbal in tegenstelling tot de synchroonsport wordt neergezet als een sport die er toe doet, zal kunnen waarderen. Dit is echter onvoldoende om te oordelen dat de commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen en/of kwetsend is.

3. Van vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC is geen sprake, nu in de commercial niet duidelijk wordt gemaakt met welke concurrent van Fiber Nederland een vergelijking zou worden gemaakt.

4. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 De beslissing

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter en wijst de klacht af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten