De bestreden reclame-uiting
Het
betreft de televisiecommercial van Fiber. Terwijl beelden worden getoond van
vier synchroonzwemmers die op muziek in een zwembad zwemmen, staat boven in
beeld een soort logo met de tekst “Saaie Sport”. De voice-over zegt vervolgens:
“Bij Fiber Nederland kijk je sport die er wèl toe doet. Want daar krijg je een
heel jaar lang gratis FOX Sports eredivisie (…)”. Er worden daarbij beelden
getoond van (publiek bij) voetbalwedstrijden, en bovenin het beeld staat het
logo van FOX Sports. De tweede voice-over zegt, voor zover hier van belang:
“Laat je niet afschepen en stap over op Fiber (…), nu inclusief Fox Sports
eredivisie (…)”.
De klacht
De
commercial is beledigend voor de beoefenaars van de synchroonzwemsport. In de
commercial wordt het synchroonzwemmen als saaie sport afgezet tegenover
voetbal. De beleving van sport is voor iedereen anders en staat niet ter
beoordeling van een televisiezendgemachtigde. Klager meent dat de uiting in
strijd is met artikel 13 onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De naam
van het synchroonzwemmen wordt aangetast en de zender laat zich kleinerend over
deze tak van sport uit.
De beslissing van de voorzitter
De
voorzitter heeft geoordeeld dat de klacht de Commissie geen aanleiding zal
geven tot het doen van een aanbeveling. De voorzitter heeft daartoe overwogen,
kort samengevat, dat hij er begrip voor heeft dat niet iedereen de in de
commercial gehanteerde vorm van humor zal waarderen, terwijl de grap ook geen
recht doet aan de sport van schoonzwemmen in het algemeen en de beoefenaren
daarvan in het bijzonder. Dat gegeven is evenwel onvoldoende om de
televisiecommercial in strijd te achten met de goede smaak en het fatsoen.
Evenmin kan de uiting in strijd met artikel 13 aanhef en onder e NRC worden
geacht, nu geen sprake is van vergelijkende reclame in de zin van deze Code,
aldus de voorzitter.
Het bezwaar tegen de beslissing van de
voorzitter
Klager
vat de beslissing van de voorzitter aldus samen, dat televisiereclame humor mag
bevatten zelfs als deze kwetsend is voor vertegenwoordigers van/in de
maatschappij. Klager meent dat wel sprake is van vergelijkende reclame,
namelijk voor zenders met saaie sport versus zenders met minder saaie sport.
Juist omdat de criteria goede smaak en fatsoen subjectief zijn, moet de reclamemaker
zich objectief opstellen om zo discussies te vermijden. Klager handhaaft zijn
bezwaar tegen de televisiereclame omdat deze strijdig is met de goede smaak en
het fatsoen. Bovendien doet de reclame, zoals door de voorzitter wordt
bevestigd, geen recht aan de synchroonsport en de beoefenaren daarvan.
Het oordeel van de Commissie
1. De
Commissie vat klagers bezwaar tegen de televisiecommercial aldus op dat klager
de commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel kwetsend
acht omdat naar zijn mening daarin de synchroonsport en de beoefenaren daarvan
als saai worden afgeschilderd.
2. Bij
de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede
smaak en/of het fatsoen en/of kwetsend is als bedoeld in de artikelen 2 en 4
NRC stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter
van die criteria. Beoordeeld wordt of de uiting de grenzen te buiten gaat van
hetgeen naar huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is. Met de
voorzitter is de Commissie van oordeel dat deze grenzen door de
televisiecommercial niet worden overschreden. De commercial is duidelijk
humoristisch (bedoeld), ter aanprijzing van de door Fiber tijdelijk gratis
aangeboden dienst FOX Sports eredivisie voetbal. Wel heeft de Commissie er
begrip voor dat niet iedereen de commercial, waarin voetbal in tegenstelling
tot de synchroonsport wordt neergezet als een sport die er toe doet, zal kunnen
waarderen. Dit is echter onvoldoende om te oordelen dat de commercial in strijd
met de goede smaak en/of het fatsoen en/of kwetsend is.
3. Van
vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC is geen sprake, nu in de
commercial niet duidelijk wordt gemaakt met welke concurrent van Fiber
Nederland een vergelijking zou worden gemaakt.
4. Op grond
van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De
Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter en wijst de klacht af.
De
bestreden reclame-uiting
Het
betreft de televisiecommercial van Fiber. Terwijl beelden worden getoond van
vier synchroonzwemmers die op muziek in een zwembad zwemmen, staat boven in
beeld een soort logo met de tekst “Saaie Sport”. De voice-over zegt vervolgens:
“Bij Fiber Nederland kijk je sport die er wèl toe doet. Want daar krijg je een
heel jaar lang gratis FOX Sports eredivisie (…)”. Er worden daarbij beelden
getoond van (publiek bij) voetbalwedstrijden, en bovenin het beeld staat het
logo van FOX Sports. De tweede voice-over zegt, voor zover hier van belang:
“Laat je niet afschepen en stap over op Fiber (…), nu inclusief Fox Sports
eredivisie (…)”.
De klacht
De
commercial is beledigend voor de beoefenaars van de synchroonzwemsport. In de
commercial wordt het synchroonzwemmen als saaie sport afgezet tegenover
voetbal. De beleving van sport is voor iedereen anders en staat niet ter
beoordeling van een televisiezendgemachtigde. Klager meent dat de uiting in
strijd is met artikel 13 onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De naam
van het synchroonzwemmen wordt aangetast en de zender laat zich kleinerend over
deze tak van sport uit.
De beslissing van de voorzitter
De
voorzitter heeft geoordeeld dat de klacht de Commissie geen aanleiding zal
geven tot het doen van een aanbeveling. De voorzitter heeft daartoe overwogen,
kort samengevat, dat hij er begrip voor heeft dat niet iedereen de in de
commercial gehanteerde vorm van humor zal waarderen, terwijl de grap ook geen
recht doet aan de sport van schoonzwemmen in het algemeen en de beoefenaren
daarvan in het bijzonder. Dat gegeven is evenwel onvoldoende om de
televisiecommercial in strijd te achten met de goede smaak en het fatsoen.
Evenmin kan de uiting in strijd met artikel 13 aanhef en onder e NRC worden
geacht, nu geen sprake is van vergelijkende reclame in de zin van deze Code,
aldus de voorzitter.
Het bezwaar tegen de beslissing van de
voorzitter
Klager
vat de beslissing van de voorzitter aldus samen, dat televisiereclame humor mag
bevatten zelfs als deze kwetsend is voor vertegenwoordigers van/in de
maatschappij. Klager meent dat wel sprake is van vergelijkende reclame,
namelijk voor zenders met saaie sport versus zenders met minder saaie sport.
Juist omdat de criteria goede smaak en fatsoen subjectief zijn, moet de
reclamemaker zich objectief opstellen om zo discussies te vermijden. Klager
handhaaft zijn bezwaar tegen de televisiereclame omdat deze strijdig is met de
goede smaak en het fatsoen. Bovendien doet de reclame, zoals door de voorzitter
wordt bevestigd, geen recht aan de synchroonsport en de beoefenaren daarvan.
Het oordeel van de Commissie
1. De
Commissie vat klagers bezwaar tegen de televisiecommercial aldus op dat klager
de commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel kwetsend
acht omdat naar zijn mening daarin de synchroonsport en de beoefenaren daarvan
als saai worden afgeschilderd.
2. Bij
de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede
smaak en/of het fatsoen en/of kwetsend is als bedoeld in de artikelen 2 en 4
NRC stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter
van die criteria. Beoordeeld wordt of de uiting de grenzen te buiten gaat van
hetgeen naar huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is. Met de voorzitter is de Commissie van
oordeel dat deze grenzen door de televisiecommercial niet worden overschreden.
De commercial is duidelijk humoristisch (bedoeld), ter aanprijzing van de door
Fiber tijdelijk gratis aangeboden dienst FOX Sports eredivisie voetbal. Wel
heeft de Commissie er begrip voor dat niet iedereen de commercial, waarin
voetbal in tegenstelling tot de synchroonsport wordt neergezet als een sport
die er toe doet, zal kunnen waarderen. Dit is echter onvoldoende om te oordelen
dat de commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen en/of kwetsend
is.
3. Van
vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC is geen sprake, nu in de
commercial niet duidelijk wordt gemaakt met welke concurrent van Fiber
Nederland een vergelijking zou worden gemaakt.
4. Op
grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De
beslissing
De
Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter en wijst de klacht af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten