De
feiten
In deze zaak hebben "De
Flamingo's" zich tot de arbitragecommissie gewend met het verzoek "Stadion Alkmaar Beheer" te
veroordelen tot het vervangen van de twee kunstgrasvelden op het sportcomplex
't Lood in Alkmaar. Op grond van een in 2000 afgesproken huurovereenkomst met AZ
Vastgoed B.V. heeft AZ Vastgoed B.V., de verplichting te zorgen voor het
onderhoud van de kunstgrasvelden.
Op 15 juni 2010 hebben de curatoren, in
het kader van het faillissement van (de rechtsopvolger van) AZ Vastgoed B.V.,
het sportcomplex 't Lood verkocht aan Stadion Alkmaar Beheer. De lopende
huurovereenkomst is daarop tussen De Flamingo's en Stadion Alkmaar Beheer gaan
gelden.
Bij e-mail d.d. 30 september 2010 heeft
de heer A, namens Stadion Alkmaar Beheer, De Flamingo's onder meer bericht als
volgt:
"Op
15 juni jl. heeft Stadion Alkmaar Beheer B.V. onder meer de locatie 't Lood
gekocht van DSB Stadion B.V. Hierdoor is Stadion Alkmaar Beheer B.V. vanaf deze
datum de nieuwe eigenaar van 't Lood.
Formeel is Stadion Alkmaar B.V. vanaf 15 juni dan ook de partij van wie uw
vereniging en AZ 't Lood gezamenlijk
huren. In dat kader kan ik u bevestigen dat de verkoop van 't Lood aan
Stadion Alkmaar Beheer niets heeft afgedaan aan uw rechten en verplichtingen als huurder van 't Lood, met andere
woorden, de situatie voor u blijft exact
hetzelfde als op het moment dat DSB Stadion nog eigenaar van 't Lood was."
Tussen partijen is in 2011/2012 een
procedure voor de arbitragecommissie van de KNVB gevoerd. Op 7 mei 2012 is arbitraal vonnis gewezen. Destijds is door de arbitragecommissie vastgesteld
dat de beide kunstgrasvelden op 't Lood (de velden Ben C) niet aan de geldende
gebruiksnorm (NOCNSF-KNVB2-18) voldeden en is Stadion Alkmaar Beheer
veroordeeld om de velden - op straffe van een dwangsom -zodanig te herstellen
dat deze uiterlijk op 15 juli 2012 aan de gebruiksnorm zouden voldoen.
De arbitragecommissie heeft destijds
onder meer overwogen dat:
"De
Flamingo's redelijkerwijs van Stadion Alkmaar Beheer mag verwachten dat de
kunstgrasvelden steeds blijven voldoen aan de daarvoor op dat moment geldende
gebruiksnorm, waarbij niet beslissend is
voor hetgeen tussen partijen geldt of de KNVB in een niet voldoen aan die norm
een reden ziet om de velden uit de competitie te nemen.".
Voorts heeft de arbitragecommissie in
het arbitraal vonnis overwogen dat nu in de huurovereenkomst wordt gesproken
over gerenoveerde velden daaruit volgt dat "de Flamingo's redelijkerwijs
op basis van de tussen partijen gesloten overeenkomst mocht verwachten dat zij
(ook) de beschikking kreeg en zou behouden over twee kunstgrasvelden" .
Bij
de aanvang van het seizoen 2014/2015 zijn de kunstgrasvelden in opdracht van
Stadion Alkmaar Beheer door een erkend keuringsinstituut Kiwa gekeurd. De
velden zijn (op dat moment) goedgekeurd.
Bij brief d.d. 5 februari 2015 heeft
Voetbalclub AZ de (mede)huur van het sportcomplex 't Lood met ingang van 5
februari 2016 opgezegd.
In februari 2015 heeft Kiwa op verzoek
van De Flamingo's de kunstgrasvelden opnieuw gekeurd en ten aanzien van beide
velden geoordeeld dat deze onder de gemeten omstandigheden niet aan de
gebruiksnorm (NOCNSF-KNVB2-18) voldoen en is opgemerkt dat " de kans zeer
groot is dat een onveilige situatie kan ontstaan en blessures kunnen
optreden".
Herstel van de beide velden heeft ten
tijde van de mondelinge behandeling (nog) niet plaatsgevonden.
Het
geschil
Partijen oordelen verschillend over de
vraag of de kunstgrasvelden op het complex 't Lood te Alkmaar al dan niet
integraal dienen te worden vervangen en of de ongewijzigde instandhouding van
de huurovereenkomst d.d. 8 mei 2002 in redelijkheid van Stadion Alkmaar Beheer
kan worden gevergd.
Het
oordeel
Tussen partijen is niet in geschil dat
de beide kunstgrasvelden thans niet voldoen aan de van toepassing zijnde
gebruiksnorm (NOCNSF-KNVB2-18).
De arbitragecommissie herhaalt thans
hetgeen zij in het arbitraal vonnis d.d. 7 mei 2012 reeds heeft overwogen,
namelijk dat De Flamingo's redelijkerwijs van Stadion Alkmaar Beheer mag
verwachten dat de kunstgrasvelden steeds blijven voldoen aan de daarvoor op dat
moment geldende gebruiksnorm, waarbij niet beslissend is voor hetgeen tussen
partijen geldt of de KNVB in een niet voldoen aan die norm reden ziet om de velden
uit de competitie te nemen.
Van Stadion Alkmaar Beheer mag aldus
blijvend worden verlangd dat zij de velden zodanig onderhoudt dat deze steeds
voldoen aan de geldende gebruiksnorm. Vaststaat dat aan voornoemde verplichting
door Stadion Alkmaar Beheer onvoldoende uitvoering is gegeven nu de beide
kunstgrasvelden in ieder geval sedert de keuring van februari 2015 niet voldoen
aan de gebruiksnorm en herstel (nog) niet heeft plaatsgevonden. Tussen partijen is in geschil of het gaan voldoen aan de gebruiksnorm in casu
slechts kan worden bereikt door de algehele vervanging
van de kunstgrasvelden of dat (uitgebreide) herstelwerkzaamheden dat voldoen
ook kunnen bewerkstelligen.
De heer Balemans heeft ter zitting-
zakelijk weergegeven- verklaard dat in zijn visie vanuit bedrijfseconomisch
opzicht vervanging van de velden de beste optie zou zijn nu de gemiddelde
levensduur van kunstgrasvelden 8 tot 10 jaren is, die termijn inmiddels is
overschreden en het voldoen aan de norm zal impliceren - indien niet wordt
vervangen -
dat zeer regelmatig (uitgebreide)
onderhoudswerkzaamheden zullen moeten plaatsvinden.
De heer Balemans achtte het voldoen aan
de norm ná dergelijke (uitgebreide) reparatiewerkzaamheden mogelijk.
Uit
de verklaring van de heer Balemans volgt naar het oordeel van de
arbitragecommissie niet dat algehele vervanging van de velden thans de enige
(reële) optie is om de beide velden te laten voldoen aan de gebruiksnorm.
Nu De Flamingo's geen ander bewijs heeft
geleverd waaruit volgt dat de vervanging de enige reële mogelijkheid is om aan
de gebruiksnorm te gaan voldoen en zij ook geen nader bewijsaanbod heeft
gedaan, terwijl Stadion Alkmaar Beheer gemotiveerd heeft betwist dat alleen
vervanging van de velden tot het voldoen aan de gebruiksnorm kan leiden,
oordeelt de arbitragecommissie dat de vordering tot algehele vervanging van de
beide kunstgrasvelden thans niet kan worden toegewezen.
De arbitragecommissie acht aannemelijk
dat in hetgeen door De Flamingo's is gevorderd, ligt besloten dat zij ook - op
straffe van een dwangsom - het herstel van de kunstgrasvelden (zodanig dat aan
de gebruiksnorm wordt voldaan) heeft gevorderd. Zulks volgt naar het oordeel
van de arbitragecommissie niet alleen uit de aard van de vordering maar
bijvoorbeeld ook uit het verzoekschrift
van De Flamingo's (bijvoorbeeld uit punt 14, waarin expliciet wordt verwezen
naar herstel- en onderhoudswerkzaamheden alsmede punt 15 waarin als het gebrek
van de velden, het niet voldoen aan de gebruiksnorm wordt beschouwd).
De arbitragecommissie heeft vastgesteld
dat tussen partijen niet in geschil is dat de beide kunstgrasvelden thans niet
voldoen aan bedoelde norm en meent dat De Flamingo's redelijkerwijs van Stadion
Alkmaar Beheer mag verwachten dat de beide kunstgrasvelden steeds blijven
voldoen aan bedoelde gebruiksnorm zodat Stadion Alkmaar Beheer - op straffe van
een dwangsom - zal worden veroordeeld tot het treffen van zodanige maatregelen
dat de velden op redelijke termijn gaan voldoen aan bedoelde norm.
In ieder geval dienen de velden bij de
start van het seizoen, en derhalve vanaf 1 augustus 2015, aan de gebruiksnorm
te voldoen. Dat dient te blijken uit een op kosten van Stadion Alkmaar Beheer
uitgevoerde keuring door een erkende keuringsinstantie, welk keuringsrapport De
Flamingo's uiterlijk op 1 augustus 2015 dient te bereiken.
Teneinde te trachten te voorkomen dat
slechts kortstondig- na herstel- wordt voldaan aan de norm, zal de
arbitragecommissie bepalen dat Stadion Alkmaar Beheer een dwangsom verschuldigd
is indien ook op een later moment in de twee komende seizoenen zou blijken dat
de velden aan de gebruiksnorm niet voldoen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten