Gelet op de artikelen
668a, achtste lid, 671c, vierde lid, en 677, zesde lid, van Boek 7 van het
Burgerlijk Wetboek;
Besluit:
Als functie, bedoeld in
artikel 668a, achtste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, wordt
aangewezen de functie van:
- a. voetbalspeler die als contractspeler
geregistreerd staat bij de sectie betaald voetbal van de Koninklijke
Nederlandse Voetbalbond voor deelname aan de herencompetities van de
sectie betaald voetbal;
- b. trainer coach, assistent-trainer coach,
technisch directeur, technisch manager, hoofd scouting, coördinator
scouting, hoofd jeugdopleidingen en specialisten trainer, werkzaam in de
onder a, bedoelde sectie;
- c. bondstrainer of technisch directeur,
werkzaam bij een nationale sportbond;
- d. danser of acteur, die arbeid verricht
bestaande uit werkzaamheden met betrekking tot uitvoeringen van culturele
of artistieke aard of uitvoeringen die daarmee gelijkenis vertonen alsmede
de direct daarmee samenhangende werkzaamheden, in de podiumkunstensectoren
dans of theater;
- e. remplaçant in dienst bij de door de
Nederlandse orkesten opgerichte Stichtingen Remplaçanten of het
Muziekcentrum van de Omroep;
- f. de presentator, in dienst bij RTL
Nederland B.V, die presentatiewerkzaamheden verzorgt voor de media of
hieraan een zichtbare of hoorbare onderscheidende bijdrage levert, en van
wie het bruto jaarsalaris, inclusief vakantiebijslag, omgerekend naar een
fulltime dienstverband gebaseerd op 40 uur per week, en ongeacht het door
de presentator daadwerkelijk gewerkte aantal uren, gelijk aan of hoger is
dan € 100.000,–.
Als functie, bedoeld in
de artikelen 671c, vierde lid, en 677, zesde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk
Wetboek, worden aangewezen, de functies, genoemd in artikel 1, onderdelen a en b.
Deze regeling treedt in
werking met ingang van 1 juli 2015.
Deze regeling wordt
aangehaald als: Regeling ketenbepaling bijzondere functies en hogere vergoeding
kantonrechter.
Den Haag, 24 juni
2015
De Minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher
Deze regeling wijst
bepaalde functies in een bedrijfstak aan waarvoor bij collectieve
arbeidsovereenkomst (cao) of regeling door of namens een daartoe bevoegd
bestuursorgaan kan worden bepaald dat de ketenbepaling op grond van artikel
7:668a, achtste lid, van het Burgerlijk Wetboek (BW) niet geldt en functies
waarvoor op grond van artikel 7:671c, vierde lid, en artikel 7:677, zesde lid,
BW, een hogere vergoeding kan worden toegekend indien sprake is van
tussentijdse opzegging of ontbinding van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde
tijd die niet tussentijds opzegbaar is.
Op grond van de
ketenbepaling geldt dat na drie elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten, of bij
een minder aantal, na twee jaar, een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
ontstaat. Voor een specifieke groep werknemers is een afwijkingsmogelijkheid
van de ketenbepaling gecreëerd om te voorkomen dat toepassing van de
ketenbepaling tot onaanvaardbare consequenties zou leiden. Dit betreft
werknemers die functies vervullen in bedrijfstakken waarvoor het bestendig
gebruik is en vanwege de intrinsieke aard van de bedrijfsvoering noodzakelijk
is de arbeid uitsluitend te verrichten op grond van arbeidsovereenkomsten voor
bepaalde tijd en waarvoor de gemaximeerde afwijkingsgrond in artikel 7:668a,
vijfde lid, BW van ten hoogste zes arbeidsovereenkomsten in een periode van ten
hoogste vier jaar onvoldoende soelaas biedt. Hiervoor is in artikel 7:668a,
achtste lid, BW geregeld dat bij cao of bij regeling door of namens een daartoe
bevoegd bestuursorgaan de ketenbepaling buiten toepassing kan worden verklaard,
indien bij ministeriële regeling is vastgesteld dat het voor die functies
bestendig gebruik is, en zowel vanwege de intrinsieke aard van de
bedrijfsvoering als vanwege de intrinsieke aard van die functies noodzakelijk
om de arbeid uitsluitend te verrichten op grond van arbeidsovereenkomsten voor
bepaalde tijd.
De partijen betrokken bij
de totstandkoming van een dergelijke cao kunnen bij de Minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid een gezamenlijk schriftelijk verzoek indienen om de
ketenbepaling buiten toepassing te verklaren voor bepaalde functies in hun
bedrijfstak. Naar aanleiding van verzoeken daartoe wordt in deze regeling voor
de volgende functies een uitzondering getroffen:
- 1. Contractspeler, trainer-coach – waaronder de jeugdcoach –, assistent trainer-coach, technisch directeur, technisch manager, hoofd scouting, coördinator scouting, hoofd jeugdopleidingen en specialisten trainer werkzaam in de herencompetitie van de bedrijfstak betaald voetbal;
- 2. Bondstrainer en technisch directeur bij een nationale sportbond;
- 3. Danser en acteur in de podiumkunstsectoren dans of theater;
- 4. De musicus die als remplaçant werkzaam is bij een orkest;
- 5. Presentatoren bij RTL Nederland met een bruto jaarsalaris van € 100.000,– of meer.
1. Contractspeler, trainer-coach,
assistent trainer-coach, technisch directeur, technisch manager, hoofd
scouting, coördinator scouting, hoofd jeugdopleidingen en specialisten
trainer werkzaam in de herencompetitie van de bedrijfstak betaald voetbal
Voor de functie van
contractspeler in de herencompetitie bij betaald voetbalorganisaties geldt dat
zonder de mogelijkheid om een onbeperkt aantal arbeidsovereenkomsten voor
bepaalde tijd aan te gaan (zonder tussentijdse opzegmogelijkheid), betaald
voetbalorganisaties onvoldoende zekerheid hebben over het behoud van
contractspelers. Als door toedoen van de ketenbepaling een arbeidsovereenkomst
voor onbepaalde tijd zou ontstaan, zou deze arbeidsovereenkomst immers op elk
gewenst moment, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, kunnen
worden opgezegd door de werknemer, zonder dat daar enige financiële compensatie
voor de club tegenover zou staan. Dit brengt niet alleen schade toe aan betaald
voetbalorganisaties als het gaat om het behoud van spelers en daarmee aan de
sportieve continuïteit, maar tast ook de huidige systematiek van vergoedingen
aan die verschuldigd zijn bij spelerswisselingen waardoor het voortbestaan van
de sector in het gedrang komt.
Voor de in de cao
Trainer/Coaches Betaald Voetbal genoemde voetbaltechnische functies van
trainer-coach – waaronder de jeugdcoach –`, assistent trainer-coach, technisch
directeur, technisch manager, hoofd scouting, coördinator scouting, hoofd
jeugdopleidingen en specialisten trainer geldt dat zij een sterke mate van
onderlinge verwevenheid kennen, dat de invulling van deze functies mede wordt
bepaald door het technisch beleid van een club en dat de betreffende werknemers
bepalend zijn als het gaat om de invulling en uitvoering van dat beleid.
Een voortijdig
tussentijds vertrek van deze werknemers – wat bij een arbeidsovereenkomst voor
onbepaalde tijd eenvoudig realiseerbaar is – heeft negatieve gevolgen voor de
continuïteit van (de uitvoering van) het technisch beleid van een betaald
voetbal organisatie – en daarmee op de bedrijfsvoering – en kan tot ernstige
financiële schade leiden en nadelig zijn voor de sportieve continuïteit. Daarom
moet het ook voor deze functies mogelijk zijn een onbeperkt aantal tijdelijke
arbeidsovereenkomsten (zonder tussentijdse opzegmogelijkheid) te kunnen sluiten
zonder dat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat.
2. Bondstrainer en technisch directeur bij
een nationale sportbond
Voor deze functies gelden
dezelfde overwegingen als voor de voetbaltechnische functies bij betaald
voetbalorganisaties. Zonder de mogelijkheid van onbeperkt gebruik van
arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd (zonder tussentijdse
opzegmogelijkheid) hebben nationale sportbonden onvoldoende zekerheid over het
behoud van een bondstrainer of een technisch directeur die bepalend zijn als
het gaat om de vormgeving en uitvoering van het technisch beleid. Het
voortijdig kunnen opzeggen van de arbeidsovereenkomst zal niet alleen negatieve
gevolgen hebben voor de sportieve continuïteit, maar tevens tot ernstige
financiële schade kunnen leiden.
3. Danser en acteur in de bedrijfstak
podiumkunsten
Voor de functies van
danser en acteur wordt een uitzondering gemaakt omdat veelal of uitsluitend
projectmatig wordt gewerkt, de frequentie en duur van de projecten en
producties onregelmatig zijn en gebruik wordt gemaakt van verschillende teams
van artiesten per productie, omdat de rollen per productie verschillen en
hiervoor daarom steeds verschillende typen dansers en acteurs nodig zijn.
Daarom is het niet mogelijk om deze artiesten door middel van een
arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan een gezelschap te verbinden.
4. Remplaçanten
Voor de functie van
remplaçant bij de Nederlandse orkesten is de noodzaak om werkzaamheden
uitsluitend te verrichten op arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd inherent
aan de specifieke eisen van de artistieke productie- en planningspraktijk in de
sector, doordat vrijwel uitsluitend projectmatig wordt gewerkt en de duur en
omvang wat betreft vereiste bezettingen sterk verschillen tussen de orkesten.
Daarbij is de specifieke expertise van musici bepalend bij het aantrekken van
de verschillende remplaçanten, waardoor het niet mogelijk is om remplaçanten
door middel van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan een orkest te
verbinden.
5. Presentatoren bij RTL Nederland met een
bruto jaarsalaris van € 100.000,– of meer
Voor de functie van
presentator bij RTL Nederland met een bruto jaarsalaris van € 100.000,– of
meer geldt dat gebruik van contracten voor bepaalde tijd (zonder tussentijdse
opzegmogelijkheid) noodzakelijk is, opdat deze presentatoren niet op ieder door
hen gewenst moment (tijdens opnameperiodes) de arbeidsovereenkomst voortijdig
kunnen opzeggen. In het verlengde daarvan geldt dat wanneer door de
ketenbepaling een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zou ontstaan, deze
op elk gewenst moment met inachtneming van een opzegtermijn van een maand door
betreffende presentator kan worden opgezegd. Dit zou aanzienlijke schade aan de
omroepen toebrengen, aangezien de presentator gezichtsbepalend is voor het
programma en het programma veelal is bedacht en ingericht rondom een specifieke
presentator. Voortijdige beëindiging van de arbeidsrelatie zou niet alleen
schadelijk zijn voor de continuïteit van dat programma, maar tevens tot
ernstige financiële schade voor de Omroep kunnen leiden.
In artikel 7:677, vierde
lid, BW is geregeld dat als een werknemer ten onrechte een arbeidsovereenkomst
opzegt wegens een dringende reden, hij aan de werkgever een vergoeding
verschuldigd is gelijk aan zijn loon over de resterende looptijd van de
arbeidsovereenkomst als het een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd betreft
die de mogelijkheid van tussentijdse opzegging niet kent. In artikel 7:671c,
derde lid, onder c, BW is geregeld dat de rechter aan de werkgever een
vergoeding van dezelfde omvang kan toekennen als een dergelijke
arbeidsovereenkomst op verzoek van de werknemer wordt ontbonden. Hiermee is
aangesloten bij de huidige praktijk als het gaat om het opzeggen of ontbinden
van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die niet de mogelijkheid tot
tussentijdse opzegging kent.
In de genoemde artikelen
is in respectievelijk het zesde en vierde lid van die artikelen voorzien in een
uitzondering op deze regelingen, die ertoe strekt dat de rechter (of een
arbitragecommissie) een hogere vergoeding kan toekennen daar waar het gaat om
het (ten onrechte) tussentijds opzeggen of het ontbinden van een
arbeidsovereenkomst door of op verzoek van een werknemer die een in een bij
ministeriële regeling aan te wijzen functie uitoefende. Gedoeld is hierbij op
de functie van contractspeler in het betaald voetbal.1
In deze regeling wordt deze functie dan ook aangewezen, zodat – als het gaat om
de hoogte van de toe te kennen vergoeding – de rechter rekening kan houden met
de specifieke omstandigheden die gelden in het betaald voetbal. Hierdoor kan
worden voorkomen dat spelers hun contract kunnen ‘afkopen’ tegen betaling van
alleen het nog resterende aantal maandsalarissen waarop zij tot het einde van hun
contract recht zouden hebben gehad, waardoor clubs slechts een geringe
vergoeding ontvangen in verhouding tot de thans bestaande situatie. Dat zou de
huidige systematiek van vergoedingen aantasten en de concurrentiepositie van
Nederlandse clubs in internationaal verband schaden. Het zou immers betekenen
dat buitenlandse clubs tegen een geringe vergoeding spelers van Nederlandse
clubs kunnen overnemen, daar waar Nederlandse clubs voor vergelijkbare spelers
mogelijk een veelvoud moeten betalen, hetgeen ongewenst is.
Op gezamenlijk verzoek
van de Federatie van Betaald Voetbal Organisaties en de Coaches Betaald Voetbal
zal de mogelijkheid tot het toekennen van een hogere vergoeding ook gelden voor
de functies van trainer-coach, assistent trainer-coach, technisch directeur en
technisch manager, hoofd scouting, coördinator scouting, hoofd jeugdopleidingen
en specialisten trainer (werkzaam in de herencompetitie van de bedrijfstak
betaald voetbal). Enerzijds gelet op het belang van het voorkomen van een
voortijdig vertrek van deze werknemers (zoals hiervoor toegelicht) en
anderzijds gelet op de internationale concurrentiepositie nu het internationaal
gezien niet ongebruikelijk is dat bij het tussentijds verbreken van een
contract een hogere afkoopsom verschuldigd is dan een bedrag gelijk aan het
aantal maandsalarissen over de resterende duur van het contract.
In dit artikel worden,
gelet op artikel 7:668a, achtste lid, BW, de functies aangewezen waarvoor door
betrokken partijen aannemelijk is gemaakt dat het voor die functies in die
bedrijfstak bestendig gebruik is en vanwege de intrinsieke aard van de
bedrijfsvoering en van die functies noodzakelijk is om de arbeid uitsluitend te
verrichten op grond van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. Bij
collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een bevoegd
bestuursorgaan kan voor deze functies afgeweken worden van artikel 7:668a,
eerste lid, BW.
Onderdeel a ziet op de
functie van contractspeler in de bedrijfstak betaald voetbal. Voor de
omschrijving van de functie van contractspeler in het betaald voetbal is
aansluiting gezocht bij de in de CAO Contractspelers betaald voetbal Nederland
gehanteerde definitiebepaling.2
De contractspeler in het betaald voetbal is volgens die CAO de voetbalspeler
die een arbeidsovereenkomst heeft met een werkgever en als contractspeler
geregistreerd staat bij de sectie betaald voetbal van de KNVB voor deelname aan
de herencompetities van de sectie betaald voetbal. In het reglement betaald
voetbal 2014-2015 van de KNVB, wordt de contractspeler omschreven als een
natuurlijk persoon van zestien jaar of ouder, die met een club een door het bestuur
betaald voetbal geregistreerde overeenkomst heeft gesloten, krachtens welke hij
een geldelijke vergoeding ontvangt voor zijn deelneming aan het spel en/of de
training.
Onder betaald voetbal
wordt hier verstaan die voetbalcompetitie waarbij spelers werkzaam zijn op
basis van een arbeidsovereenkomst, te weten de Nederlandse eredivisie en de
eerste divisie.
Onderdeel b ziet op de
functie van trainer-coach – waaronder de jeugdcoach –, assistent-trainer coach,
technisch directeur, technisch manager, hoofd scouting, coördinator scouting,
hoofd jeugdopleidingen en specialisten trainer, die een arbeidsovereenkomst
heeft met een betaald voetbalorganisatie die is toegelaten tot deelneming aan
de herencompetities van de sectie betaald voetbal van de KNVB. Bij de
omschrijving van genoemde functies is aansluiting gezocht bij de aanduiding van
deze functies in de CAO Trainer/coaches betaald voetbal.3
Onderdeel c ziet op de
professionele bondstrainer of technisch directeur bij een nationale sportbond.
Conform de CAO Sport wordt uitgegaan van sportbeoefening in de ruimste zin.4
De functie van professionele bondstrainer of technisch directeur kan uitgelegd
worden conform de hantering van deze begrippen in de CAO Sport.
Onderdeel d ziet op de
acteur of danser in de podiumkunstsectoren theater of dans. Bij de definiëring
van artikel 1, onder d, is aansluiting gezocht bij artikel 5.16:1 van het
Arbeidstijdenbesluit en de definitie van ‘podiumkunstenaars’ in de CAO Theater
en Dans.5
Onderdeel e ziet op
musici die als remplaçant worden ingezet bij orkesten. Deze musici zijn op
basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd in dienst van een
remplaçantenstichting. Ook kan het betreffen remplaçanten met wie het
Muziekcentrum van de Omroep een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd heeft
gesloten met het oog op de inzet bij de ensembles van het Muziekcentrum van de
Omroep.
Onderdeel f ziet op de
presentator die werkt voor RTL Nederland B.V. en van wie het bruto jaarsalaris,
inclusief vakantiebijslag, omgerekend naar een fulltime dienstverband gebaseerd
op 40 per week, en ongeacht het door de presentator daadwerkelijk gewerkte
aantal uren, gelijk aan of hoger is dan € 100.000,–. Bij de definiëring in
artikel 1, onder e, is aansluiting gezocht bij de definitie van ‘Presentator I’
in de CAO RTL Nederland.
In dit artikel worden de
functies van contractspeler in de bedrijfstak betaald voetbal, alsmede de
functies van trainer-coach, assistent trainer-coach, technisch directeur en
technisch manager, hoofd scouting, coördinator scouting, hoofd jeugdopleidingen
en specialisten trainer werkzaam in de herencompetitie van de bedrijfstak
betaald voetbal, aangewezen als functies waarvoor de kantonrechter de vergoeding
die op grond van artikel 7:671c, derde lid, en artikel 7:677, vierde lid, BW
kan worden toegekend, op een hoger bedrag kan stellen.
Onder betaald voetbal
wordt hier verstaan die herenvoetbalcompetitie waarbij spelers werkzaam zijn op
basis van een arbeidsovereenkomst, te weten de Nederlandse eerste divisie en de
eredivisie.
De Minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher
Geen opmerkingen:
Een reactie posten