Geachte voorzitter,
Uw Commissie verzocht mij om een reactie op bovengenoemd
artikel in AD, waarbij u tevens vroeg om een reactie op twee specifieke
volgende vragen:
1) Herkent u het beeld dat het financieel slecht gaat met
de Nederlandse sportbonden? Deelt u ook de achterliggende oorzaken die in het
artikel genoemd worden?
2) Welke duidelijkheid kunt u geven over de bijdrage voor
de sport uit de desbetreffende
loterijen?
NOC*NSF Kansspelafdrachten zijn van levensbelang voor de
sport in Nederland. Lottoinkomsten voor de sport bedroegen in de periode 2010
t/m 2013 ca. € 50 mln. per jaar. Na
jaren van groei in de afdrachten van Lotto-inkomsten voor de sport via NOC*NSF is vanaf 2012
sprake van een daling uit deze inkomstenbron. Op het hoogtepunt bedroeg de
afdracht van Lotto € 53,1 mln. (2011). In 2012 daalde dit bedrag naar € 48,6
mln. en deze trend zette zich voort in 2013 (€ 44,3 mln.). De vereniging
NOC*NSF voert de Sportagenda 2012-2016 uit, waaraan een Bestedingsplan van € 52
mln. is gekoppeld. Om de uitvoering van de Sportagenda te borgen heeft NOC*NSF
in 2013 gelden onttrokken aan een
Bestemmingsreserve Lotto. Als gevolg hiervan is de Bestemmingsreserve Lotto
eind 2013 door de door haar gewenste ondergrens van 1 jaar gezakt.
Gezien de verwachting rond omzetprognoses van Lotto is
NOC*NSF nu genoodzaakt het Bestedingsplan 2014 en verder te verlagen. Deze
reductie heeft gevolgen voor haar eigen
organisatie en de door NOC*NSF gefinancierde sportbonden. In 2014 leidde dit
tot een generieke korting van 5%, voor 2015 wordt aanvullende korting voorzien
van 8%, waardoor de totale korting vanaf
2014 13% bedraagt.
Ontwikkeling bij
Sportbonden
Mede naar aanleiding van een aantal externe
ontwikkelingen (kansspelwetgeving, recessie) en interne ontwikkelingen (sterk
groeiende en sterk krimpende sportbonden, veranderende sportconsument,
bestaansrecht ledenorganisaties) heeft NOC*NSF in 2013 het initiatief genomen
om binnen de vereniging na te denken over de toekomst van de (georganiseerde)
sport. In een aantal smalle en brede
bijeenkomsten met bondsdirecteuren en besturen van bonden is van gedachten
gewisseld over een aantal (mogelijke) scenario’s en oplossingen voor de lange
en middellange termijn voor sportbonden en NOC*NSF.
Momenteel verbreedt NOC*NSF dit transitietraject.
Uitkomst van het traject zijn een aantal (mogelijke) vergezichten voor de sport
in Nederland, die als fundament voor de Sportagenda 2017-2020 en het toekomstig
beleid (sportinhoudelijk, financieel en organisatorisch) van de sportbonden en
NOC*NSF kunnen dienen. Aanvullend aan dit traject gaan NOC*NSF en sportbonden
ook aan de slag om voor de korte termijn 2015-2017 quick wins te vinden om
effectiever en efficiënter te werken.
Op ambtelijk niveau overleg ik hierover met de
sportkoepel. Over de uitkomsten van dit traject bij NOC*NSF wil ik u
desgevraagd informeren.
Inkomsten Lotto Zoals aangegeven hangt de afname van
middelen voor de sport samen met de
lagere afdrachten vanuit de Lotto. Mede in het licht van de voorgenomen
wijzigingen op de kansspelmarkt onderzoeken de Lotto en haar beneficianten
mogelijkheden om de afdrachten op een wenselijk niveau te brengen. In het licht van het voorgenomen wetsvoorstel
Kansspelen op Afstand dat het kabinet voornemens is in te dienen overleggen wij
over de mogelijke gevolgen hiervan met onder andere NOC*NSF. Over de uitkomst
hiervan zal ik u later informeren.
Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Geen opmerkingen:
Een reactie posten