zondag 5 juli 2015

Stadion Alkmaar Beheer B.V moet er voor zorgen dat kunstgrasvelden De Flamingo’s blijvend aan de normen voldoen


De feiten
In deze zaak hebben "De Flamingo's" zich tot de arbitragecommissie gewend met het verzoek  "Stadion Alkmaar Beheer" te veroordelen tot het vervangen van de twee kunstgrasvelden op het sportcomplex 't Lood in Alkmaar. Op grond van een in 2000 afgesproken huurovereenkomst met AZ Vastgoed B.V. heeft AZ Vastgoed B.V., de verplichting te zorgen voor het onderhoud van de kunstgrasvelden.
Op 15 juni 2010 hebben de curatoren, in het kader van het faillissement van (de rechtsopvolger van) AZ Vastgoed B.V., het sportcomplex 't Lood verkocht aan Stadion Alkmaar Beheer. De lopende huurovereenkomst is daarop tussen De Flamingo's en Stadion Alkmaar Beheer gaan gelden.
Bij e-mail d.d. 30 september 2010 heeft de heer A, namens Stadion Alkmaar Beheer, De Flamingo's onder meer bericht als volgt:
"Op 15 juni jl. heeft Stadion Alkmaar Beheer B.V. onder meer de locatie 't Lood gekocht van DSB Stadion B.V. Hierdoor is Stadion Alkmaar Beheer B.V. vanaf deze datum de nieuwe eigenaar  van 't Lood. Formeel is Stadion Alkmaar B.V. vanaf 15 juni dan ook de partij van wie uw vereniging en AZ 't Lood gezamenlijk  huren. In dat kader kan ik u bevestigen dat de verkoop van 't Lood aan Stadion Alkmaar Beheer niets heeft afgedaan aan uw rechten en verplichtingen  als huurder van 't Lood, met andere woorden,  de situatie voor u blijft exact hetzelfde als op het moment dat DSB Stadion nog eigenaar van 't Lood was."

Tussen partijen is in 2011/2012 een procedure voor de arbitragecommissie van de KNVB gevoerd. Op 7 mei 2012 is arbitraal vonnis gewezen. Destijds is door de arbitragecommissie vastgesteld dat de beide kunstgrasvelden op 't Lood (de velden Ben C) niet aan de geldende gebruiksnorm (NOCNSF-KNVB2-18) voldeden en is Stadion Alkmaar Beheer veroordeeld om de velden - op straffe van een dwangsom -zodanig te herstellen dat deze uiterlijk op 15 juli 2012 aan de gebruiksnorm zouden voldoen.
De arbitragecommissie heeft destijds onder meer overwogen dat:
 "De Flamingo's redelijkerwijs van Stadion Alkmaar Beheer mag verwachten dat de kunstgrasvelden steeds blijven voldoen aan de daarvoor op dat moment geldende gebruiksnorm,  waarbij niet beslissend is voor hetgeen tussen partijen geldt of de KNVB in een niet voldoen aan die norm een reden ziet om de velden uit de competitie te nemen.".

Voorts heeft de arbitragecommissie in het arbitraal vonnis overwogen dat nu in de huurovereenkomst wordt gesproken over gerenoveerde velden daaruit volgt dat "de Flamingo's redelijkerwijs op basis van de tussen partijen gesloten overeenkomst mocht verwachten dat zij (ook) de beschikking kreeg en zou behouden over twee kunstgrasvelden" .
 Bij de aanvang van het seizoen 2014/2015 zijn de kunstgrasvelden in opdracht van Stadion Alkmaar Beheer door een erkend keuringsinstituut Kiwa gekeurd. De velden zijn (op dat moment) goedgekeurd.
Bij brief d.d. 5 februari 2015 heeft Voetbalclub AZ de (mede)huur van het sportcomplex 't Lood met ingang van 5 februari 2016 opgezegd.
In februari 2015 heeft Kiwa op verzoek van De Flamingo's de kunstgrasvelden opnieuw gekeurd en ten aanzien van beide velden geoordeeld dat deze onder de gemeten omstandigheden niet aan de gebruiksnorm (NOCNSF-KNVB2-18) voldoen en is opgemerkt dat " de kans zeer groot is dat een onveilige situatie kan ontstaan en blessures kunnen optreden".
Herstel van de beide velden heeft ten tijde van de mondelinge behandeling (nog) niet plaatsgevonden.

Het geschil
Partijen oordelen verschillend over de vraag of de kunstgrasvelden op het complex 't Lood te Alkmaar al dan niet integraal dienen te worden vervangen en of de ongewijzigde instandhouding van de huurovereenkomst d.d. 8 mei 2002 in redelijkheid van Stadion Alkmaar Beheer kan worden gevergd.

Het oordeel
Tussen partijen is niet in geschil dat de beide kunstgrasvelden thans niet voldoen aan de van toepassing zijnde gebruiksnorm (NOCNSF-KNVB2-18).
De arbitragecommissie herhaalt thans hetgeen zij in het arbitraal vonnis d.d. 7 mei 2012 reeds heeft overwogen, namelijk dat De Flamingo's redelijkerwijs van Stadion Alkmaar Beheer mag verwachten dat de kunstgrasvelden steeds blijven voldoen aan de daarvoor op dat moment geldende gebruiksnorm, waarbij niet beslissend is voor hetgeen tussen partijen geldt of de KNVB in een niet voldoen aan die norm reden ziet om de velden uit de competitie te nemen.
Van Stadion Alkmaar Beheer mag aldus blijvend worden verlangd dat zij de velden zodanig onderhoudt dat deze steeds voldoen aan de geldende gebruiksnorm. Vaststaat dat aan voornoemde verplichting door Stadion Alkmaar Beheer onvoldoende uitvoering is gegeven nu de beide kunstgrasvelden in ieder geval sedert de keuring van februari 2015 niet voldoen aan de gebruiksnorm en herstel (nog) niet heeft plaatsgevonden. Tussen partijen is in geschil of het gaan voldoen aan de gebruiksnorm in casu slechts kan worden bereikt door de algehele vervanging van de kunstgrasvelden of dat (uitgebreide) herstelwerkzaamheden dat voldoen ook kunnen bewerkstelligen.
De heer Balemans heeft ter zitting- zakelijk weergegeven- verklaard dat in zijn visie vanuit bedrijfseconomisch opzicht vervanging van de velden de beste optie zou zijn nu de gemiddelde levensduur van kunstgrasvelden 8 tot 10 jaren is, die termijn inmiddels is overschreden en het voldoen aan de norm zal impliceren - indien niet wordt vervangen -
dat zeer regelmatig (uitgebreide) onderhoudswerkzaamheden zullen moeten plaatsvinden.
De heer Balemans achtte het voldoen aan de norm ná dergelijke (uitgebreide) reparatiewerkzaamheden mogelijk.
Uit de verklaring van de heer Balemans volgt naar het oordeel van de arbitragecommissie niet dat algehele vervanging van de velden thans de enige (reële) optie is om de beide velden te laten voldoen aan de gebruiksnorm.
Nu De Flamingo's geen ander bewijs heeft geleverd waaruit volgt dat de vervanging de enige reële mogelijkheid is om aan de gebruiksnorm te gaan voldoen en zij ook geen nader bewijsaanbod heeft gedaan, terwijl Stadion Alkmaar Beheer gemotiveerd heeft betwist dat alleen vervanging van de velden tot het voldoen aan de gebruiksnorm kan leiden, oordeelt de arbitragecommissie dat de vordering tot algehele vervanging van de beide kunstgrasvelden thans niet kan worden toegewezen.
De arbitragecommissie acht aannemelijk dat in hetgeen door De Flamingo's is gevorderd, ligt besloten dat zij ook - op straffe van een dwangsom - het herstel van de kunstgrasvelden (zodanig dat aan de gebruiksnorm wordt voldaan) heeft gevorderd. Zulks volgt naar het oordeel van de arbitragecommissie niet alleen uit de aard van de vordering maar
bijvoorbeeld ook uit het verzoekschrift van De Flamingo's (bijvoorbeeld uit punt 14, waarin expliciet wordt verwezen naar herstel- en onderhoudswerkzaamheden alsmede punt 15 waarin als het gebrek van de velden, het niet voldoen aan de gebruiksnorm wordt beschouwd).
De arbitragecommissie heeft vastgesteld dat tussen partijen niet in geschil is dat de beide kunstgrasvelden thans niet voldoen aan bedoelde norm en meent dat De Flamingo's redelijkerwijs van Stadion Alkmaar Beheer mag verwachten dat de beide kunstgrasvelden steeds blijven voldoen aan bedoelde gebruiksnorm zodat Stadion Alkmaar Beheer - op straffe van een dwangsom - zal worden veroordeeld tot het treffen van zodanige maatregelen dat de velden op redelijke termijn gaan voldoen aan bedoelde norm.
In ieder geval dienen de velden bij de start van het seizoen, en derhalve vanaf 1 augustus 2015, aan de gebruiksnorm te voldoen. Dat dient te blijken uit een op kosten van Stadion Alkmaar Beheer uitgevoerde keuring door een erkende keuringsinstantie, welk keuringsrapport De Flamingo's uiterlijk op 1 augustus 2015 dient te bereiken.
Teneinde te trachten te voorkomen dat slechts kortstondig- na herstel- wordt voldaan aan de norm, zal de arbitragecommissie bepalen dat Stadion Alkmaar Beheer een dwangsom verschuldigd is indien ook op een later moment in de twee komende seizoenen zou blijken dat de velden aan de gebruiksnorm niet voldoen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten